Advertentieindex
Image default
Marketing

Waar moet een goede aftermovie aan voldoen?

Aftermovies ken je natuurlijk van feestjes en evenementen. Je kunt een aftermovie veel breder inzetten, bijvoorbeeld voor een congres of zelfs een personeelsfeest. Een aftermovie laten maken doe je niet alleen voor de mensen die er “live” bij waren, maar ook om mensen die er niet bij waren te laten zien hoe geweldig het wel niet was. Je gebruikt de aftermovie dan als visitekaartje voor je evenement: je maakt mensen alvast lekker voor de volgende editie.

Waarom kiezen voor een aftermovie?

In een aftermovie bundel je niet alleen de mooiste beelden, maar juist de highlights van je evenement. Bij een bruiloft zou je in ieder geval het ja-woord, de kus, de eerste dans en het aansnijden van de taart moeten vastleggen. Ook als je evenement in de soep loopt, is het aan te raden een aftermovie te maken, al is het maar om die bittere nasmaak weg te spoelen en te eindigen met een positieve noot. Bij een mislukt evenement kun je altijd nog laten zien hoe mensen er het beste van proberen te maken. Dan verschijnt de boodschap “Volgend jaar beter!” in beeld. Een belofte die garandeert dat mensen je evenement niet vergeten.

Bindende kracht

Een goede aftermovie heeft een bindende kracht en verspreidt een “wij-gevoel” – “wij hebben het samen toch maar weer gepresteerd!” Je geeft bezoekers een supermooie herinnering aan een geweldige dag – of paar dagen – uit hun leven. Een aftermovie is een soort souvenir, net zoals je souvenirs koopt als je op vakantie gaat. Het is een herinnering aan een mooie en onbezorgde tijd. Mensen die er niet bij waren, willen ook onderdeel uitmaken van dat wij-gevoel. Laten we eerlijk zijn: uiteindelijk horen we er toch allemaal graag bij?

In stijl van het evenement

Een goede aftermovie sluit aan bij de opzet van het evenement. Je kunt bijvoorbeeld onderscheid maken tussen educatie bijeenkomsten als congressen, festivals die puur voor de kick en goede muziek zijn en festivals waar je sfeer en cultuur kunt verwerken. Eigenlijk zijn geen twee evenementen qua opzet identiek, dus mogen de aftermovies dat ook niet zijn.

Ook zonder geluid de spijker op z’n kop

De kans is groot, dat wanneer iemand via een sociaal mediakanaal met een aftermovie in aanraking komt, deze zonder geluid wordt afgespeeld. Ook zonder geluid moet duidelijk zijn wat er in beeld wordt gebracht en bovenal moet de intense sfeerbeleving niet verloren gaan.

Een video editor inhuren is een slim idee als je een aftermovie van hoog niveau wilt maken. Een professionele video editor weet goed wat wel en niet aanslaat bij je doelgroep.

Het roze brileffect

Je kent de uitspraak wel: terugkijken op iets door een roze bril onder het motto “vroeger was alles beter”. Dat geldt ook zo voor een evenement, zeker als je de hoogtepunten stuk voor stuk in een aftermovie weet te vangen. Die roze bril wordt voorlopig nog niet afgezet.