Advertentieindex
Image default
Sport

Je sportclub te promoten

Iedere sportclub draait op het aantal leden dat maandelijks of jaarlijks een abonnement afsluit en betaalt. En om te kunnen groeien als club heb je meer leden nodig. Die werf je door je club te promoten en dat kan op verschillende manieren. Je kunt een korting bieden maar veel ondernemers kunnen beamen dat dit niet de beste manier is om meer vaste leden te werven.

Je kunt ook een marketingcampagne starten waarbij je bijvoorbeeld via social media of andere reclameboodschappen leden aantrekt. Maar waar hoe zet je deze boodschappen effectief in? Oftewel, hoe zorg je dat jouw boodschap bij de mensen terecht komt die het meest geneigd zijn om hier op te reageren.

Tot slot kun je ook een evenement organiseren waarmee je mensen een kijkje geeft in je club en de activiteiten. En ook dan moet je jezelf de vraag stellen ‘hoe werf ik met deze activiteit zoveel mogelijk nieuwe leden?’

Je doelgroep begrijpen

Voordat je een promotiecampagne op gaat starten loont het de moeite om te onderzoeken wie nu eigenlijk tot je doelgroep behoort. Oftewel, wat voor soort persoon zou mijn sportclub leuk vinden? Daarbij hoef je het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar concurrenten en hoe zij zich profileren in de markt. Een andere manier is door het simpelweg te vragen aan mensen in de omgeving. Dat kun je bijvoorbeeld doen door:

  • Vragenlijsten naar scholen te sturen voor meer inzicht in de voorkeuren van de jeugd
  • Vragenlijsten naar organisatoren van activiteiten voor ouderen te sturen voor een beter inzicht in de voorkeuren van oudere mensen

Op basis van dergelijke gegevens kun je zelfs een segmentatie gaan maken in je doelgroep waarbij je de voorkeuren van verschillende leeftijdscategorieën terug laat komen in je promotieacties. En over promotieacties gesproken. Een giveaway actie met bijvoorbeeld gouden medailles met daarop de naam en het adres van de sportclub bij het organiseren van een evenement zorgt ervoor dat je club al bij veel mensen onder de aandacht komt.

Evenementen organiseren

Door evenementen te organiseren trek je mensen vanuit de omgeving naar jouw sportclub toe, een zogenoemde pull-factor. Veel bedrijven zijn bijvoorbeeld op zoek naar leuke teambuidling activiteiten en daar kun jij met je evenement mooi op inspelen. Een voetbal beker voor het lokale horeca-voetbaltoernooi met jouw club als sponsor is ook een optie. Of organiseer een bedrijventoernooi met een bokaal of kampioensschaal als wisseltrofee. Zo stimuleer je de onderlinge competitie en geef je meteen een mooi opzetje voor een volgende evenement!